Als je de top wilt bereiken, kun je niet op de vlakte blijven.

Als je de top wilt bereiken, kun je niet op de vlakte blijven.

De laatste tijd, zie ik meer verloop in mijn klantenkring. Hoe kan ik mijn klanten, vaste klanten maken?

Mensen maken het verschil! Wanneer een klant zijn geld bij u besteedt, wil hij er iets voor terug zien. Alleen het leveren van de dienst of het product is eigenlijk onvoldoende. Klanten willen meer en dit kunt u het best bereiken door ze net iets meer te geven dan verwacht. Als u hen dus verrast, zal dit alleen maar positieve gevolgen hebben en bindt u de klant nog meer aan uw salon. Dat is natuurlijk precies uw bedoeling.

U maakt slechts één keer een eerste indruk. Het positieve verassingseffect bereikt u alleen als uw bedrijf methoden ontwikkelt die u ervan verzekeren dat u uw werk in één keer goed kunt doen. Want als uw dienst of product niet is wat de klant wil, zal deze zeker niet nog eens terug komen. Vraag uzelf dus voortdurend af wat er mis kan gaan bij het vervullen van de behoeften van uw klanten. Zorg dat er geen zwakke schakels zijn en train met uw team het stellen van controle vragen zodat eventuele problemen tijdig gesignaleerd worden.

  • Als ik goed geluisterd heb, bedoelt u ….

  • Is dit comfortabel voor u?

  • Is deze lengte naar wens?

  • Zal ik een paar tips meegeven hoe uw haar thuis te stylen?

  • Bent u blij met uw nieuwe haar?

Beleefd zijn is een must. Klanten zullen nooit vertrekken vanwege uw goede manieren. Het laten zien van goede manieren is juist  efficiënt,  effectief én het geeft zowel de klant als uzelf een goed gevoel. Wees attent! Geef complimenten, zeg "Dank u wel" en wees altijd positief ingesteld. Als anderen dit bij u doen, voelt u zicht toch ook beter?

Verras de klant. Zorg er altijd voor dat u de klant meer waar voor zijn geld geeft dan hij had verwacht.

  • Een ontspannen hoofdhuidmassage.

  • Een warme doek om het hoofd bij het inwerken van het masker.

  • Een koele doek na het bijwerken van de baard op een warme dag.

  • Een extra kleur accent (van het restje wat klaarstaat om weggespoeld te worden).

  • Of een miniatuur product, na het afrekenen.

Verras regelmatig met iets lekkers bij de koffie. Iedere klant zal positief verrast zijn als hij de beleving heeft verwent te worden.

De dagelijkse job, is een training om het morgen beter te doen. Er kan altijd iets mis gaan, dus wees hierop voorbereid. Bied altijd als eerste uw verontschuldigingen aan en los vervolgens het probleem op. Niemand is blij met kritiek, helemaal niet als hij te horen krijgt dat hij zijn werk niet goed heeft gedaan. Kritiek van klanten is uiteindelijk meer waard dan complimenten. Als de klant het idee heeft dat er naar hun mening geluisterd wordt, zal men dit vooral als positief ervaren. En u zult nooit meer dezelfde fout maken.

Volg het goede voorbeeld. Service kan altijd beter. Zoek dus altijd naar nieuwe ideeën. Probeer bijvoorbeeld te achterhalen hoe uw belangrijkste collega’s het doen en neem goede procedures over. Het liefst op een verbeterde manier. Als u iets ziet dat u bevalt, vraag dan hoe zij het doen. Niemand is te beroerd om over zijn succesverhaal te praten. Probeer de successen van anderen zo aan te passen, dat ook uw organisatie er beter van wordt.

Contact

Heeft u vragen, aarzel dan niet om even contact te zoeken.

tel: 06 25 27 25 82
email: info@absuccescoaching.nl