Als je de top wilt bereiken, kun je niet op de vlakte blijven.

Als je de top wilt bereiken, kun je niet op de vlakte blijven.

Prijsdifferentiatie

Door Astrid Blokhuijsen

 

Vraag: wat is het voordeel van prijsdifferentiatie?

 

Prijsdifferentiatie is een systeem waar veel kappers nieuwsgierig naar zijn. Maar het lef om dit in je eigen zaak in te voeren ontbreekt soms. In het systeem van prijsdifferentiatie, zijn de stylisten ingedeeld in verschillende niveaus. Dit betekent voor de klanten, keus uit verschillende tarieven. Voor de stylisten betekent dit doorgroeimogelijkheden binnen de salon. Je bent niet zomaar medewerker maar je bewijst met iedere stap, te beschikken over creativiteit, kwaliteit en passie voor het vak. Medewerkers kunnen ook de mogelijkheid krijgen om door te groeien als partner in het filiaalbedrijf. Loonkosten zijn in de hand te houden want staan in verhouding met de omzet. De medewerker groeit immers alleen door als aan bepaalde criteria wordt voldaan. Alleen maar voordelen! Maar wie durft de verandering aan?

 

In mijn groepstrainingen, waarin ik kappers begeleid naar prijsdifferentiatie maken wij een stappenplan voor kapperondernemers die professioneel met hun bedrijf verder willen. Het zijn salons uit alle delen van Nederland met 4 tot 50 medewerkers en ze komen uit dorpen en steden. Maar over een ding zijn ze het eens:

Learn better, Earn better, Live better!” .

 

De eerste stap begint bij de overtuiging, dat je het ECHT wil. Maar in de eerste bijeenkomst blijkt eigenlijk niemand die overtuiging al te hebben. En dat kan ook helemaal niet. Voordat je het proces in duikt zijn er vooral onzekerheden en eindeloos veel vragen. Eigenlijk vindt iedereen het doodeng! Maar met een behoorlijke dosis lef, openheid en nieuwsgierigheid gaat iedereen na de eerste ronde met het huiswerk aan de slag. Na een maand zien we elkaar weer.

We komen zes keer bij elkaar.

 

Dit zijn enkele onderwerpen die tijdens de groepstrainingen prijsdifferentiatie aan de orde komen zijn:

  • niveaus bepalen

  • budget maken

  • medewerkers informeren

  • opleiding & groei omschrijven

  • informatie voor de klant

  • marketing en PR.

 

Voor alles zijn voorbeelden en scrips in de training aanwezig. De groepen hebben onderling veel contact en het zelfvertrouwen groeit aanzienlijk bij elke stap. Door het verwerven van inzicht krijg je steeds meer grip op je doelstelling: het hebben van een gezond bedrijf. Eigenlijk wordt het steeds leuker!

 

Na een half jaar zijn de deelnemers startklaar voor de grote dag. Ballonnen en champagne in huis en knallen maar! In 2007 heeft de eerste groep met mij de flessen ontkurkt. En elk jaar komen er meer bij. De resultaten van de salons die inmiddels met prijsdifferentiatie werken zijn uitstekend.

En als ik dan, zomaar op een zondagmiddag, wandelend langs het strand, totaal onverwacht, zo’n saloneigenaar tegen kom, die stralend zijn succesverhaal met mij deelt dan denk ik dat meer mensen dit zouden moeten doen.

 

Prijsdifferentiatie is een uitstekend middel om je zaak gezond te houden. Voor ervaring wordt meer betaald door de consument en voor de eigenaar is het een goede zaak om een professioneel team te kunnen betalen.

 

Astrid Blokhuijsen

Contact

Heeft u vragen, aarzel dan niet om even contact te zoeken.

tel: 06 25 27 25 82
email: info@absuccescoaching.nl